"Drzewo życia" i jego owoce - daktyle

2020-06-25
"Drzewo życia" i jego owoce - daktyle

Czego dowiesz się w tym artykule:

Czym są daktyle?

Jakie właściwości i wartości odżywcze posiadają daktyle?

Do czego używać i jak jeść daktyle?

Jak przechowywać daktyle i na co zwrócić uwagę przy ich zakupie

Przepis na przystawkę z daktyli

Daktyle – co to jest?

Daktyle to owoce palm daktylowych, które rosną w Afryce, Australii, Azji, Kalifornii i Meksyku. Drzewo osiąga ok. 20 metrów wysokości, a owocuje 80 lat. Owoc daktylowca jest ciemno brązowy, podłużny o jadalnej skórce.

W krajach arabskich daktyle nazywane są „chlebem życia”, a palma tych owoców (Phoenix dactylifera) - „drzewem życia”, ze względów na bogactwo w liczne witaminy i minerały.

Daktyle występują pod świeżą i suszoną postacią. Te pierwsze posiadają pestkę, natomiast suszone można spotkać najczęściej wydrylowane. Istnieją grupy odmian daktyli tj.:
  • daktyle twarde – odmiana Thoor „daktylowy chleb”, bardzo mocno wysuszone, twarda skórka,

  • półtwarde – odmiana Dayri, Zahdi i Deglet Noor zwana „królową wszystkich daktyli” ze względu na swój jasnobursztynowy kolor, delikatny i aromatyczny smak (najlepsza i najpopularniejsza odmiana),

  • miękkie – odmiana Medjool, duże, mięsiste, posiadają delikatną skórkę, inne odmiany to Barhee, halawy, Bhari, Hdlawy – suszona na drzewach i dosuszana w suszarniach.

Ciekawostką jest to, że dojrzewanie daktyli przebiega 4 fazowo:

1. kimri – daktyle zielone

2. khalab – daktyle czerwono – żółte, jednocześnie w tej fazie dojrzewania owoce posiadają najwięcej właściwości odżywczych

3. rytab – mięknięcie owoców

4. tamar – barwa daktyli staje się brązowa, owoc robi się miękki i dojrzały

Z daktyli miękkich tworzy się chleb daktylowy, natomiast twarde owoce służą głównie, jako składnik mąki, z których wyrabiany jest chleb pustyni.

Jakie właściwości posiadają daktyle?

  • obniżają poziom cholesterolu – chronią naczynia krwionośne przed odkładaniem się szkodliwego cholesterolu,

  • regulują poziom ciśnienia – duża zawartość potasu w owocach wpływa na utrzymanie ciśnienia krwi na odpowiednim poziomie, dlatego też regularne spożywanie może zapobiec rozwojowi nadciśnienia tętniczego,

  • daktyle to źródło energii – duża zawartość cukrów jest źródłem energii dla naszego organizmu. Zaopatrują organizm w energię i uzupełniają poziom glikogenu w mięśniach, przyspieszają regenerację po odbytym wysiłku fizycznym. Daktyle polecane są szczególnie sportowcom,

  • działają przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo – dzięki obecności salicylanów, które działają bardzo podobnie jak aspiryna - nie podrażniają żołądka,

  • wspomagają pracę układu pokarmowego – po zjedzeni daktyli pH w żołądku staje się bardziej zasadowe, dlatego też owoce polecane są dla cierpiących na nadkwasotę,

  • łagodzą objawy jelita drażliwego – wysoka zawartość błonnika sprzyja jelitom, poprawią się perystaltyka, polecane dla cierpiących na zaparcia i zatwardzenia,

  • posiadają działanie uspokajające – tauryna w daktylach wykazuje działanie antydepresyjne i nasenne, natomiast witaminy z grupy B pozytywnie wpływają na układ nerwowy.

Jakie wartości odżywcze posiadają daktyle?

Daktyle są wysokokaloryczne, dlatego też należy zjadać owoce w umiarkowanych ilościach. Tak naprawdę samo spożycie zależy od naszego trybu i stylu życia. Osoby uprawiające regularnie sport, wykonujące pracę fizyczną mogą skusić się na większe spożycie tego owocu, jednak należy pamiętać, że kalorie wliczą się w dzienny bilans. Natomiast osoby cierpiące na nadwagę muszą ograniczyć spożycie daktyli do 50-100 g dziennie. Nie poleca się zjadanie ich w godzinach wieczornych, cukier odkłada się w postaci tłuszczu, a nagła dawka tego składnika może powodować bezsenność.

Świeże i suszone daktyle mają podobne wartości odżywcze, dlatego też nie ma większej różnicy, w jakiej postaci będziemy spożywać owoce. Jedyną różnicą w ich składzie jest zawartość błonnika, którego jest więcej w suszonych owocach.

Przybliżone wartości odżywcze daktyli:
  • Wartość energetyczna: 277 kcal

  • Białko ogółem: 2,45 g

  • Tłuszcz: 0,15 g

  • Węglowodany: 75,03 g (w tym cukry proste 63,35)

    Witaminy

    Minerały

    witamina C: 0,4 mg  wapń: 39 mg
    tiamina: 0,052 mg żelazo: 1,02 mg
    ryboflawina: 0,066 mg fosfor: 62 mg
    niacyna: 1,274 mg magnez: 43 mg
    witamina B6: 0,165 mg potas: 656 mg
    kwas foliowy: 19 µg sód: 2/1 mg
    witamina A: 10 IU cynk: 0,29 mg
    witamina E: 0,05 mg  
    witamina K: 2,7 µg  
  • Błonnik: 6,7 g

Dlaczego daktyle są zdrowe?

Daktyle to źródło witamin i minerałów:
  • Witaminy: B3, B6, C, A, E, K

  • Posiadają dużą zawartość błonnika

  • Źródło tiaminy, ryboflawiny i niacyny

  • Minerały: żelazo, wapń, potas, fosfor, sód, cynk, magnez

Daktyle i przeciwwskazania

Ze względu na wysoki indeks glikemiczny (IG 103), daktyle nie są polecane osobom z cukrzycą. Także przy nieżycie żołądka, kolki żołądkowej i wzdęć nie można spożywać owoców. Migrenowcy również powinni unikać daktyli ze względu na tyraminę, która może wywoływać bóle głowy.

  Jak jeść daktyle?

  - jako samodzielna przekąska

  - słodki dodatek do porannej owsianki

  - dekoracja budyniów, kisieli

  - dodatek do wypieków i owocowych sałatek

  - sos daktylowy do mięs

  - zdrowy, domowy krem z daktyli

  - nalewka z daktyli – daktylówka

  - wypieki i desery tworzone na bazie daktyli

Gdzie kupić daktyle?

Na sklepowych półkach najczęściej można kupić daktyle suszone ze względu na ich przechowywanie. Świeże daktyle wymagają przechowywania w chłodnym miejscu, dlatego też są produktem trudno dostępnym.

Daktyle występują już w sklepach stacjonarnych i nie będzie problemu z ich znalezieniem. Natomiast świeże owoce znajdziemy w sklepach ze zdrową żywnością, z żywnością arabską i orientalną, na bazarach, a także w niektórych supermarketach. Największy wybór mamy w sklepach internetowych TUTAJ.
Pochodzenie daktyli to głównie Iran, Tunezja i Egipt.

Jak przechowywać daktyle?

Podczas zakupu daktyli powinno zwrócić się uwagę na to, czy owoce są całe, nieuszkodzone ze zdrową, błyszczącą skórką.

Jeżeli zauważymy na daktylach nalot (nie mylić z białym nalotem w postaci kryształków cukru), a sam owoc będzie twardy o kwaśnym zapachu to znak, że owoc nie nadaje się już do spożycia.

Owoce są trwałe i zamknięte hermetycznie, można je zamrażać. Przechowywać w chłodnym miejscu.

Biały nalot na daktylach

Na suszonych owocach pojawia się czasami biały nalot w postaci białych kryształków cukru. To nic innego, jak naturalny cukier – fruktoza, który wytrąca się z owoców.
Osad charakteryzuje bardzo dojrzały i słodki owoc. Jeżeli chcemy pozbyć się nalotu to wystarczy umyć owoce pod ciepłą wodą lub podgrzać np. w mikrofali (zawinąć daktyla w nawilżony papier ręcznikowy i podgrzać w urządzeniu 5 sekud).

Daktyle i konserwanty

Najlepszym rozwiązaniem będzie zakup daktyli ze sklepów ekologicznych, ponieważ w takich owocach nie znajdziemy konserwantów.

Daktyle mogą mieć w swoim składzie konserwanty: benzoesan sodu lub kwas benzoesowy (E211,E210), sorbinian potasu i sorbinian sodu (E202,E201). Zabezpieczają owoce przed rozwojem pleśni. Suszone daktyle otrzymują także dwutlenek siarki (E220), dzięki któremu posiadają piękną barwę.


Przepis na nadziewane daktyle z serem gorgonzola i orzechami włoskimi

Sposób przygotowania

Ser gorgonzola pokroić w słupki (nieco mniejsze od samego owocu).

Daktyle przeciąć wzdłuż (wyciągnąć pestkę).

Serem nadziać owoc (w przypadku kremowego serka, nakładamy łyżeczką odpowiednią ilość).

Udekorować orzechem włoskim.

Przystawkę przechowywać w lodówce, przed podaniem wyciągnąć na 10-15 min.

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2020

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel