LEKSYKON PRZYPRAW: Bulwa w natarciu, czyli właściwości imbiru

2020-11-26
LEKSYKON PRZYPRAW: Bulwa w natarciu, czyli właściwości imbiru

Nazwa: imbir,ginger, Zingiber Boehm., należy do rodziny imbirowatych
Występowanie: naturalnie występuje na obszarze południowo-wschodniej Azji od Indii po wschodnie Chiny i Nową Gwineę na południowym wschodzie. Na świecie występuje ponad 140 odmian tej rośliny.
Wygląd: łodyga imbiru osiąga ok. 100 cm, liście posiada duże, kwiaty żółto-fioletowe. Korzeń imbiru jest gruby, włóknisty i jasnobrązowy
Smak: posiada smak ostry  
Zastosowanie: roślina jadalna i wykorzystywana w celach kosmetycznych i leczniczych. Imbir zalicza się do przypraw korzennych. Stosowany jest w postaci naparów, herbatek, dodawany do potraw kuchni hinduskiej oraz jest składnikiem rozgrzewających nalewek.

Imbir znany jest ze swoich rozgrzewających właściwości. W sklepach możemy znaleźć go najczęściej pod postacią rozgałęzionej bulwy, korzenia, a także jako zmieloną przyprawę i kandyzowany owoc.

Roślina kojarzy się głównie z czasem, kiedy nasze organizmy narażone są na przeziębienia i infekcje, to właśnie wtedy sięgamy częściej po imbir, dodając go do herbaty.

Składniki odżywcze imbiru

W 100 g świeżego imbiru znajduje się zaledwie 80 kcal, Tłuszcz: 0,8 g, Węglowodany: 9,6 g, Błonnik: 2,4 g, Białko: 1,8 g.

Imbir to także źródło składników mineralnych oraz witamin min. wapnia 16 mg, potasu 415 mg, żelaza 0,6 mg, sodu 13 mg, magnezu – 43 mg, witaminy C – 5 mg, witaminy B6 – 0,2 mg.

Za szereg prozdrowotnych właściwości imbiru odpowiada substancja, która znajduje się w korzeniu, a jest nią gingerol – wykazuje podobne działanie kapsaicyny obecnej w papryce chili. 

Jakie właściwości posiada imbir?

Najcenniejszymi substancjami imbiru są fitozwiązki o charakterze bioaktywnym, czyli związki lotne obecne w olejku eterycznym imbiru: monoterpeny i seskwiterpeny oraz nielotne substancje, jak zingeron, paradole, gingerole, szogaole.

Imbir wspomaga szereg funkcji organizmu, a także został przebadany pod kątem działania na cukrzycę. Wykazano, że korzeń posiada właściwości hipoglikemizujące, czyli może przyczyniać się do redukowania stężenia glukozy we krwi. 

Wyżej wspomniany gingerol zmniejsza ryzyko pojawienia się zmian nowotworowych, zapobiega powstawaniu raka jajników i okrężnicy.

Imbir działa także: przeciwzakrzepowo, rozkurczająco (polecany kobieto cierpiącym na bóle menstruacyjne), przeciwbólowo, żółciopędnie, odkażająco (zwalcza infekcje). Korzeń imbiru wykazuje również właściwości poprawiające wydajność umysłową. Działa neutralizująco na toksyny, odtruwa organizm. Zmniejsza także częstotliwość ataków migreny i pomaga w leczeniu zaburzeń koncentracji.  

Imbir polecany jest szczególnie przy przeziębieniach. Bardzo dobrze wspomaga organizm w walce z chorobami min. oczyszcza drogi oddechowe – działa wykrztuśnie, pomaga w leczeniu zapalenia oskrzeli i płuc – wzmaga wydzielanie śluzu, wspomaga przy stanach zapalnych zatok.

Osoby borykające się z chorobami lokomocyjnymi również znajdą złoty środek w imbirze, gdyż zapobiega on nudnościom. Zwalczy ospałość, przemęczenie i ociężałość, a także wspomoże pracę mózgu.

Ze strony bardziej kosmetycznej imbir polecany jest do walki z biologicznym zegarem, a to dlatego, że opóźnia procesy starzenia się i poprawia wygląd skóry. Imbir pomaga także w walce z cellulitem.

Jedną z najważniejszych właściwości imbiru jest to, że działa on rozgrzewająco, dlatego też zalecany jest osobom, które borykają się z bladą cera i zimnymi kończynami. Gingerol skutecznie podwyższa temperaturę ciała, przez co organizm zużywa więcej energii. 

Stosowany zewnętrznie posłuży, jako maseczka do rozgrzewania ciała, a także jako dodatek do kąpieli, przyniesie ulgę obolałym mięśniom, zrelaksuje i rozgrzeje.

 

Jak spożywać imbir, czyli zastosowanie w kuchni

W Polsce imbir jest stosowany jako dodatek do herbaty, grzanego wina oraz piwa, zup (marchewkowej i dyniowej) i korzennych ciasteczek. Świetnie sprawdza się również przygotowanie z imbiru domowego syropu na przeziębienie:

kawałek korzenia należy zetrzeć na tarce i dodać dwa ząbki czosnku, zalać sokiem z cytryny i odrobiną wody, a następnie wypijać raz dziennie w okresach obniżonej odporności.

Tak naprawdę imbir można podać na wiele sposobów. Z imbiru można tworzyć soki, nalewki, można pić wodę z imbirem (i na przykład cytryną), a także korzystać z niego do potraw – zwłaszcza w kuchni orientalnej i indyjskiej. Nie ma przeciwwskazań co do metod wykorzystania korzenia imbiru.

Bardzo smaczną i słodką wersją jest imbir kandyzowany, który można ssać jako przekąska, dodać do herbaty lub wypieków.

Dzienna dawka korzenia imbiru to 4-5 gramów, a w przypadku dzieci dawki powinny być o połowę niższe.

Czy są jakieś przeciwwskazania do spożywania imbiru?

Tak, imbir nie powinny stosować:

  • osoby nadpobudliwe i niespokojne,
  • osoby z problemami wrzodowymi żołądka i refluksem,
  • osoby borykające się z nadmierną potliwością,
  • osoby posiadające gorące dłonie i stopy,
  • kobiety w ciąży,
  • osoby z problemami krzepnięcia krwi,
  • osoby, które przyjmują leki na nadciśnienie lub cukrzycę (wchodzi w interakcje z lekami),
  • osoby z niedowagą,

Przedawkowanie imbiru wiąże się z bólami głowy i zawrotami, obniżeniem stężenia glukozy we krwi, kołatanie serca, osłabienie krwawienia, wzdęcia i bóle brzucha, biegunki. 

Jak przechowywać imbir?

Imbir najlepiej umieścić w suchym, ciemnym miejscu, z przewiewem, można zawinąć go w ręcznik papierowy i przechowywać w lodówce. Bulwę można także zamrozić, nie spowoduje to obniżenia jego wartości prozdrowotnych.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2020

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel