Zdrowe zamienniki tradycyjnych potraw na Wielkanoc

2019-04-16
Zdrowe zamienniki tradycyjnych potraw na Wielkanoc
Wielkanoc – czas spotkań w rodzinnym gronie, korzystania z uroków natury oraz okazja do biesiadowania przy suto zastawionym stole. To tradycja bardzo głęboko tkwiąca w naszej świadomości. Jedzenia ma być dużo, a dodatkowo lista świątecznych przysmaków nie jest tym, co wpisuje się w zdrowe odżywianie się. Jeśli więc zależy nam z różnych względów na tym, by przygotować nieco inaczej potrawy wielkanocne, warto skorzystać z ciekawych produktów a także innych sposobów przygotowywania jedzenia. Okazuje się, że bez utraty smaku można jeść mniej tłusto, bez cukru, dostarczając odpowiednią ilość błonnika, witamin i mikroelementów. Pora więc na zdrowszą wersję Wielkanocy.

Świąteczne przysmaki pod lupą


Wielkanoc kusi – jajka, szynki, sałatki, ciasta, a wszystko pyszne i w ilościach takich, że nie ma tak naprawdę szans, by wszystko zjeść. Zazwyczaj brakuje więc umiaru i po świętach waga nie jest taka łaskawa, a dolegliwości ze strony układu pokarmowego mogą być uciążliwe. Jeśli na co dzień przykładasz uwagę, by jeść zdrowiej, nie rezygnuj z tego dla tradycji. Na rynku dostępnych jest szereg zamienników nie tylko dla tych na diecie, ale przede wszystkim dla żywiących się świadomie. Po świętach wasze ciało wam podziękuje.

Ciasta, ciasteczka i desery

To bardzo ważny element wielkanocnego stołu. Warto więc szczególnie cukier i tłuszcz dość mocno w nich ograniczyć lub wyeliminować. Ten pierwszy można z powodzeniem zastąpić naturalnymi słodzikami roślinnymi takimi jak stevia, ksylitol lub erytrol. Choć mają podobny poziom słodkości, to nie dostarczają takiej ilości energii. Dobrym rozwiązaniem może być także miód czy syrop klonowy, które bazują na cukrach prostych. Mąkę pszenną tradycyjnie wykorzystywaną do pieczenia ciast warto zastąpić tą pełnoziarnistą. Doskonale sprawdza się na przykład żytnia, ale popularne stały się również odpowiedniki jaglane, z amarantusa lub kokosowe. Szereg tego typu mąk to także propozycje bezglutenowe, dedykowane osobom na diecie eliminacyjnej. Masło lub margarynę świetnie może zastąpić olej kokosowy, a doskonałym „lepikiem” w ciastach jest również banan. Żelatynę łatwo można zastąpić na przykład nasionami chia. Na przykład tradycyjny mazurek może powstać na surowym spodzie z suszonych daktyli i orzechów z dodatkiem masła orzechowego, a krem rewelacyjnie zastąpi kasza jaglana lub manna.

Na wytrawnie

Na stołach wielkanocnych na pewno zagoszczą jajka i mięsa w różnych wydaniach. To tradycja, która ma bardzo bogatą symbolikę. Nic nie stoi na przeszkodzie, by czasem tłuste i wysokokaloryczne dania stały się zdrowsze. Jajka najlepiej podawać ugotowane. Wiele osób je faszeruje i warto zrobić pastę z żółtka, ryby czy awokado. Do tego sprawdzi się także dobry majonez. Można go zrobić samodzielnie lub też kupić, zwracając uwagę na skład oraz zawartość tłuszczu. Dla wielu osób doskonałą alternatywą na świątecznym stole może być na przykład pasztet z soczewicy. To świetny zamiennik mięsa, którego i tak dużo na stole się pojawia.
 
Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel