Zarodki pszenne - cenne źródło witamin i minerałów

2021-01-31
Zarodki pszenne - cenne źródło witamin i minerałów

Na słowo „pszenica” kojarzymy gluten, bóle brzucha, problemy z trawieniem, jednak pszenica nie taka straszna, jak ją malują.

Otóż kryje ona w sobie wartościowy produkt pochodny, który posiada wiele cennych wartości i składników mineralnych.

Tym produktem są zarodki pszenne.

 

Czym są zarodki pszenne?

Zarodki pszenne pozyskiwane są z dolnej części ziarna pszenicy podczas produkcji białej mąki. W trakcie procesu  oczyszczania ziarna oddzielane są także otręby, które często mylone są z zarodkami. Dokładnie zmielona mąka jest bardzo miałka i lekka, nadaje się wówczas do wypieków ciast, sufletów. 

Najbardziej wartościowe otręby i zarodki są odrzucane, a to właśnie one posiadają najwięcej wartości odżywczych, w tym składników mineralnych. Z biologicznego punktu widzenia zarodek jest najważniejszy, ponieważ z niego kiełkuje roślina. Stanowi zaledwie 2,7% masy całego owocu.

Jakie właściwości posiadają zarodki pszenne?

Zarodki pszenne to bogactwo białka roślinnego, błonnika  i nienasyconych kwasów tłuszczowych, co za tym idzie, są bardzo pożywne i zdrowe. Inne właściwości zarodków to:

  • mają niski indeks glikemiczny – tylko 15 jednostek, polecane w diecie cukrzyków
  • węglowodany mają charakter złożony, nie zawierają cukrów prostych! W związku z tym nie stanowią zagrożenia dla poziomu glukozy we krwi.
  • spora dawka błonnika, aż 14 g / 100 g – polecane przy kłopotach trawiennych oraz przy odchudzaniu
  • źródło 21 minerałów: magnez, potas, fosfor, miedź, cynk, żelazo, a także selen i kobalt, które cenne są dla przemiany materii – polecane w diecie anemików, pomagają przy funkcjonowaniu układu nerwowego, podnoszą odporność, poprawiają stan paznokci i włosów
  • źródło witamin: E, K oraz witaminy z grupy B (szczególnie bogate w witaminę B1; B6)
  • zawierają stanole i sterole – obniżają poziom cholesterolu
  • bogate w przeciwutleniacze – działanie antynowotworowe, przeciwstarzeniowe
  • bogate w związki fenolowe – działają przeciwzapalnie i zwalczają wolne rodniki

Wartość odżywcza w 100 g zarodków pszennych

Wartość energetyczna: 360 kcal

Tłuszcze: 9,7 g  /  Węglowodany: 52,0 g - w tym błonnik: 13,2 g   /   Białko: 23,1 g

Jak używać zarodki pszenne?

Zarodki pszenne stosuje się głównie w żywności. Można je dodawać do wszystkiego np. do koktajli, smoothie, jogurtów, zup, sałatek, twarożków. Doskonale zastąpią bułkę tartą, jako panierka do mięsa, ryb. W zapiekankach stworzą chrupiącą skórkę.

Świeże zarodki pszenne posiadają słodko-orzechowy smak i oleistą konsystencję, dlatego też zaleca się przechowywać zarodki w lodówce lub w chłodnym miejscu, w pojemniku, aby nie doszło do ich zjełczenia. Aby uzyskać jeszcze lepszy smak można zarodki uprażyć na patelni. 

Zalecana porcja zarodków pszennych to 3 łyżki stołowe.

Gdzie kupić zarodki pszenne?

Zarodki pszenne można kupić w sklepach ze zdrową żywnością oraz w supermarketach, jednak ich dostępność jest dość ograniczona. Warto też przeglądać sklepy internetowe, które posiadają szerszy wybór oraz większe ilości towaru. 

Nasz sklep Zielona Esencja również posiada takie zarodki w sprzedaży.

Czy są przeciwwskazania do użycia zarodków pszennych?

Zarodków pszennych powinny unikać osoby uczulone na gluten.

Skutkami przedawkowania są nudności, biegunki i niestrawności, jednak zarodki nie zawierają tak dużej ilości błonnika, jak otręby pszenne. 2 łyżki zarodków to zaledwie 50 kcal, dlatego też taka ilość na pewno nie zaszkodzi naszej figurze.

Zielona Esencja

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2021

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel