PORADY: 27 czerwca - Dzień Walki z Cukrzycą

2020-06-25
PORADY: 27 czerwca - Dzień Walki z CukrzycąW dzisiejszych czasach eksperci mówią o „epidemii cukrzycy”. Na samym świecie choroba ta dotyka 387 milionów ludzi, a z tego około 50% społeczeństwa nawet nie wie, że posiada tę chorobę.

Jakie są przyczyny powstawania cukrzycy?

Co to jest dieta cukrzycowa?

Co można spożywać podczas diety?

Jak komponować posiłki?

Co to jest cukrzyca?

Cukrzyca jest grupą chorób metabolicznych. Choroba ta polega na tym, że trzustka nie wytwarza insuliny, albo insulina nie działa, tak jak powinna. Glukoza zbiera się we krwi, ilość jej ciągle zwiększa się po spożyciu posiłku. Proces ten nazywany jest hiperglikemią. Nadmiar cukru we krwi uszkadza naczynia krwionośne i układ nerwowy. W taki sposób dochodzi do powikłań cukrzycy. Dwa głównie typy cukrzycy to cukrzyca typu 1 i typu 2.

Jak rozpoznać cukrzycę?

  • zwiększone pragnienie,cukrzyca-choroba-XXI-wieku-blog-zielona-esencja

  • częste i obfite oddawanie moczu (nadmiar glukozy we krwi jest wydalany z moczem),

  • senność,

  • mogą pojawić się powracające zakażenia skóry i jamy ustnej,

  • może pogorszyć się ostrość widzenia,

  • zmniejszenie odporności organizmu,

  • osłabienie organizmu,

  • pogorszenie koncentracji,

  • wzmożone łaknienie, utrata masy ciała.

Jakie są przyczyny powstawania cukrzycy?

Cukrzyca jest chorobą dziedziczną, ale tak naprawdę to styl życia, jaki jest prowadzony również ma duży wpływ na rozwój choroby. Cukrzyca typu 2 jest mocniej związana z genami. Przyczyny powstawania cukrzycy to min.
  • brak aktywności fizycznej,

  • niedobór snu,

  • niezdrowa dieta (wysokie spożycie cukru, kwasów tłuszczowych nasyconych i tłuszczów trans),

  • otyłość,

  • stosowanie niektórych leków.

zywienie-w-cukrzycy-blog-zielona-esencja zywienie-w-cukrzycy-propozycje-potraw-blog-zielonaesencja

Dieta cukrzycowa

Dieta cukrzycowa jest najważniejszym elementem leczenia choroby. Główne zasady stosowania takiej diety są:
  • stosowanie w diecie ziaren oraz warzyw i owoców,

  • spożywanie jak najmniej przetworzonej żywności,

  • równowaga w liczbie spożywanych kalorii z wysiłkiem fizycznym,

  • ograniczenie spożywania tłuszczu, cukru i soli.

Co można spożywać w diecie cukrzycowej?

PRODUKTY ZBOŻOWE – głównie są to produkty pełnoziarniste, które zawierają zdrowy błonnik pokarmowy, zywienie-w-cukrzycy-blog-zielonaesencjawitaminy (z grupy B) i minerały (cynk, magnez).
kasze: gryczana, jęczmienna, jaglana, bulgur, komosa ryżowa, oraz ryż dziki;
płatki zbożowe: owsiane, żytnie, gryczanejaglane;
ryż brązowy, makaron ryżowy, chleb razowy, chleb graham, a także rośliny strączkowe np. soczewica, groch i fasola.

OWOCE I WARZYWA – owoce to dobre źródło witamin, jednak zawierają spore ilości cukrów prostych. Osoby z cukrzycą powinny wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym: borówki, jabłka, maliny, pomarańcze, truskawki, brzoskwinie, wiśnie, grejpfruty oraz gruszki. Warzywa także należy wybierać te o niskiej zawartości IG. Pamiętajmy, że ważnym składnikiem każdej diety jest błonnik, który znajdziemy właśnie w surowych warzywach i owocach, a także produktach zbożowych.
Dodatkowo można wspomóc się błonnikiem witalnym, dostępny w Zielonej Esencji.

BIAŁKO – mięso drób, jaja i ryby dostarczają sporą dawkę białka, które jest niezbędne do funkcjonowania organizmu. Przy cukrzycy należy wybierać chude mięsa tj. indyk, kurczak, cielęcina, chuda wołowina itp., ryby: flądra, dorsz, morszczuk, mintaj, natomiast osoby które posiadają prawidłową masę ciała powinny korzystać z dobrodziejstw ryb tłustych z kwasami Omega – 3 (łosoś, makrela, halibut, morszczuk).

TŁUSZCZE – w diecie należy unikać tłuszczy pochodzenia zwierzęcego, natomiast zalecane jest spożycie tłuszczów roślinnych w umiarkowanych ilościach np. olej lniany, olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej kokosowy. Dodatkowo należy włączyć do diety małą porcję orzechów i pestek np. orzechy włoskie, pestki dyni, słonecznik. Dobrym i zarazem bardzo zdrowym warzywem jest awokado, źródło kwasów tłuszczowych.

przyprawy-w-diecie-cukrzycowej-blog-zielona-esencjaPRZYPRAWY – do przygotowywania potraw należy używać głównie ziół świeżych lub suszonych tj. bazylia, oregano, majeranek, estragon, tymianek, cząber, rozmaryn i wiele innych znajdziesz w naszym sklepie. Miłośnicy korzennych aromatów mogą korzystać z imbiru, czy kurkumy, a także z cynamonu (nadaje słodki posmak i reguluje poziom cukru we krwi, obniża zły cholesterol, poprawia wrażliwość na insulinę i przyspiesza trawienie).
Na szczególną uwagę zasługuje morwa biała, która zmniejsza po posiłku wzrost glukozy i obniża poziom cholesterolu. Morwę spożywa się w formie naparu z liści.
Natomiast stewia, która jest słodsza od cukru – hamuje wchłanianie glukozy w jelitach i zapobiega hiperglikemii po posiłkowej. Stewie można kupić w postaci proszku lub w formie suszonych liści.

Pozostałymi produktami, jakie można polecić diabetykom jest ksylitol i erytrytol, które doskonale zastąpią cukier w diecie, jednak należy pamiętać, że produkty te w nadmiernej ilości mogą działać przeczyszczająco.

Jak komponować posiłki w diecie cukrzycowej?

Główną zasadą komponowania posiłku jest zwracanie uwagi na indeks glikemiczny (IG) i ładunek glikemiczny (ŁG) poszczególnych produktów, z których przygotowywana będzie potrawa.

IG określa wpływ składnika na poziom glukozy we krwi, na 2-3h po jego spożyciu. Im wyższa wartość IG, tym wyższy poziom glukozy we krwi po zjedzeniu potrawy.
ŁG opiera się na indeksie glikemicznym oraz wielkości porcji, uwzględnia zawartość węglowodanów w produkcie. Do obliczenia ładunku glikemicznego używa się wzoru ŁG=IG x WW (g)/100. Wartości można znaleźć w specjalnie przygotowanych tabelach.

Podczas przygotowywania makaronów i kasz trzeba pamiętać o czasie gotowania, nie można doprowadzać do ich rozgotowania. Produkty po rozgotowaniu mają wysoki poziom IG. Podstawą diety są warzywa, natomiast reszta składników musi być dokładnie zaplanowana.

Gdzie znajdziemy produkty dla cukrzyków?

Na skutek większej ilości zachorowań na cukrzycę, powstaje coraz więcej produktów przeznaczonych dla diabetyków. Rynek poszerza się o nowe i atrakcyjne produkty, które można znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością, większych marketach, a także w sklepach internetowych takich jak zielonaesencja.pl.

Dbajmy o nasze zdrowie, nie dajmy się cukrzycy!

Dużo zdrowia życzy Zielona Esencja







Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2020

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel